Jobbiten

innehåll på temat arbete
Steuerberater
Angestellter
Minijobb
Kündigung
Praktikum/volontariat
Selbständige (frilans, egen företagare)
Freiberuflige (frilans, egen företagare)
Gewerbeschein
Umsatzsteuer
Kleinunternehmengesetz
Versicherungen

 

Arbetskulturen i Berlin

Trots Sveriges och Tysklands långa historia av handelsutbyte länderna sinsemellan uppstår det ibland kulturkrockar. I det privata livet är den tyska kulturen mycket lik vår svenska och kanske är det därför många blir förvånande över hur annorlunda det kan vara i arbetslivet. Vi slappnar av, tänker att förmodligen går det bra att bete sig på samma sätt i arbetssituationer som vi brukar göra hemma och blir chockade när chefen slutar prata med oss för att vi råkat säga du eller kritiserat honom eller henne inför en tredje person. Men, det är bara att lära sig av sina misstag och gå vidare!

Generellt kan man säga att Sverige har plattare organisationer, mindre hierarki, färre chefer, kortare beslutsvägar och att det är lättare att påverka sin egen arbetssituation. Vissa tycker att det är fantastiskt, andra att ansvarsfördelningen blir alltför flytande och otydlig. I Tyskland däremot är det inget snack om ansvarsfördelningen och det råder strikt hierarki med en mängd mellan- och avdelningschefer. På jobbet ska tonen vara  formell och det är chefen som har sista ordet. Punkt. Det här är förstås en mycket generell beskrivning, självklart skiljer det sig mycket mellan olika arbetsplatser.

Här är några råd på vägen:

Lär dig att Nia och skilja på privat och jobb     

Att inte kunna säga du till vem som helst och använda efternamn och titlar kan vara ovant när man är ny i Tyskland. Börja alltid med att Nia en person du inte känner i jobbsammanhang, särskilt om det är en överordnad. Om personen säger att “vi kan väl dua varandra?” så är det givetvis fritt fram att både säga du och använda förnamn.

Ett annat fenomen som anses vara avsevärt olika i Sverige och i Tyskland är hur man skiljer på privatliv och arbete. Många tycker att det i Tyskland är lättare att ge kritik på utfört arbete utan att personen i fråga tar illa upp på ett personligt plan, så länge man är saklig och direkt i sin kritik. Tyskarna säger ofta att skandinaver inte vågar säga ifrån och  har svårt att förstå svenskarnas blyghet och rädsla för konflikter.

Håll ordning på dina papper

Det här är ju allmänt känt: Tyskar gillar ordnung, fakta, dokumentation och klara besked. Inga nja-fjanterier accepteras, det ska antingen vara ett Ja eller ett Nej.  Det är viktigt att det finns skrivna och dokumenterade kontrakt på allt som ska göras. Muntliga avtal, handskakningar och överenskommelser som ofta kan förekomma i Sverige, har inte alls lika stor betydelse här.

 

Att söka jobb

Jobbansökan

När det gäller jobbansökningar blir de kulturella skillnaderna ännu mera påtagliga och att skriva en korrekt ansökan i Tyskland är  för en nybörjare inte helt enkelt.

I Sverige ska ju ofta det inledande personliga brevet vara just personligt och på ett trevligt sätt ge en bild av vem du är. Här i Tyskland kan person som har skrivit med en informell ton uppfattas som oseriös, barnslig och opålitligt. Och för Guds skull, börja aldrig ett brev med “Hej!”. Här är det  de vackra fraserna ”Sehr geehrter Herr”, “Sehr geehrte Frau” , “Sehr geehrte Damen und Herren” (kan översättas med Bäste Herr, Bästa Fru eller Mina ärade damer och herrar) som gäller.

Det är också bra att vara medveten om att många svenska jobbsökartips kan bli totalt fel om man använder dem för att söka jobb i Tyskland. Ett exempel:

På en svensk tipssida står det att en ansökan ska bestå av ett personligt brev och ett CV och att man inte ska skicka inte med kopior på betyg och arbetsgivarintyg om det inte efterfrågas specifikt. Här i Tyskland ska du alltid skicka med betyg från åtminstone den senaste utbildningen, arbetsgivarintyg och referenser (så kallade “Arbeitszeugnisse”). Oavsett om det efterfrågas eller ej.

Självklart finns det också mycket som gäller likväl i Tyskland som i Sverige.

      • Var kort och koncis
      • Sätt fingret på dina starka sidor
      • Matcha dina kvalifikationer mot jobbet
      • Se upp för stavfel eller andra språkliga fel,

Den sista punkten är mycket viktig. Är du osäker på tyskan, se till att någon med tyska som modersmål läser igenom din ansökan och hjälper dig att rätta den innan du skickar iväg den.

Under följande länkar kan du hitta exempel och mallar på tyska brev. Vi hoppas att de kan hjälpa dig på traven.
www.bewerbungsratgeber24.de
www.bewerbung-tipps.com

Arbetsintervju

Även här gäller det att vara betydligt mer formell än i Sverige. Självklart kan det vara skillnad om du söker jobb på ett café eller  en advokatfirma, men det är alltid bättre att vara för uppklädd och formell än tvärtom.

Nia alltid om ingen säger till dig att det är okej att dua. I vissa fall kanske du till och med måste använda personen i frågas titel. Herr Doktor eller Fru Professor etc.

Det finns flera länkar till video-tips på nätet som är riktigt underhållande och som man kan tro är ironiska, men icke, det här är seriösa saker…

 

Arbetslös och A-Kassa

Om du kommer som arbetslös direkt från Sverige har du rätt att behålla din A-kassa från Sverige i några månader innan det är dags att gå över till det tyska systemet. Arbetsförmedlingen Arbeitsamt kan vara en bra hjälp när du söker jobb. Ta reda på vad du kan få för hjälp via dem. Det finns bland annat möjlighet att få bidrag vid en företagsstart, hjälp med tyskkurser och att söka jobb.

Arbetsförmedlingens information om arbetslöshetsersättning från Sverige vid jobbsökande i annat EU-land

Arbeitsagentur für Arbeit

 

Litet jobb-lexikon

Här följer en kort men utförlig ordlista med det viktigaste kring det här med att jobba i Berlin.

 

Steuerberater: Revisor. A och O är alltid att fråga en fackman. Jag skriver detta utifrån egna erfarenheter men ta alltid hjälp av någon som verkligen kan sånt här om du har frågor. Det finns alltid undantagsfall och specialregler… Alltså min rekommendation är att skaffa en egen Revisor, åtminstone om du ska arbeta som frilans eller har familj och annat som gör din deklaration lite knepigare.

Jobba i Berlin kan du generellt sätt göra på två sätt. Genom anställning eller som frilans.

 

Angestellter: Anställd. Får du ett fast jobb i Berlin som anställd brukar det inte vara så mycket som är så väldigt krångligt. Sjukförsäkringen betalas delvis av din arbetsgivare, läs mer om det här. Det är viktigt att du läser kontraktet noga och be om hjälp av någon som är duktig på tyska. I Tyskland gäller regeln att allt ska vara skriftligt så det mesta du behöver veta står i ditt kontrakt så se till att där inte finns några konstigheter gömda. Företagen har frihet att skriva sina kontrakt som de vill och allt förhandlas i kontraktet. Man brukar ha kring 20-26 dagars semester per år och kan i de flesta fall, men inte alla även föra över de på nästkommande år.

 

Minijobb: Är en anställningsform som innebär att lönen är 450 euro i månaden. Anställningsformen är tänkt för att underlätta anställning för mindre jobb så som barnpassning eller andra typer av deltidsarbete. Ett mini-jobb kan ske både hos ett företag eller hemma i ett privathushåll. Över 7miljoner människor i tyskland är anställda med minijobb. De senaste dagarna har systemet kritiserats häftigt då det har blivit lite av en fälla för många kvinnor. Man beräknar att 65 miljoner kvinnor kommer att få en pension på knappt 140euro i månaden om det fortsätter att arbeta på minjobb-basis på samma sätt som nu. Trots kritiken kan minijobb vara ett väldigt bra sätt att komma in i arbetslivet i Berlin när man är ny. Jobbar man till exempel regelbundet med barnpassning i ett privat hem är det ett bra sätt för båda parter att få ett riktigt kontrakt.

 

Kündigung: Uppsägning. Läs kontraktet. Vid så kallad Probezeit, ligger uppsägningstiden på endast en vecka och annars kan den ligga på mellan 1 -3 månader.

 

Praktikum/volontariat: Praktikplats. Många utbildningar kräver att man gör en praktikperiod på en arbetsplats och i Berlin finns många erbjudanden. En praktikplats är väldigt sällan betald och om den är det får man väldigt lite. Detta system utnyttjas tyvärr av många företag, främst i media och kommunikationsbranchen där man lätt får tag på unga grafiker och designers som jobbar och sliter utan betalt. Men det kan ibland vara jättebra att starta med en praktikplats för att komma in i arbetslivet och arbetskulturen om man är ny i Berlin. Man får erfarenhet och man får ett tysktföretag på CVn och kontakter för att söka vidare. Kanske kan praktiken resultera i ett jobb på samma arbetsplats. Om du ska göra praktik, tänk på hur länge du vill göra den och läs som alltid igenom kontraktet. I vissa kontrakt står att man ska vara tillgänglig för arbete utifrån företagets behov, vilket ofta innebär mycket övertid, sena kvällar och helger. Fråga hur mycket övertid du förväntas göra.

 

Selbständig: Självständig/egenföretagare. Många svenskar i Berlin arbetar som frilansare. Om du vill starta ett företag i Tyskland är det viktigt att hitta rätt information för just ditt yrkesutövande, det kan skilja en hel del beroende på vad man frilansar som. Berlin ligger först i Tyskland när det gäller antalet nystartade företag. Jag antar att det beror både på att Berlin passar väldigt bra för att starta eget då det är en kreativ stad med låga hyror men även för att många inte har något annat val då det är svårt att hitta en fast anställning. Vill man arbeta som frilans finns det såklart ett par regler. Först och främst delar man in Frilansarbetare i två grupper.

“Freiberuflige” och ”Selbständige”.

 

Freiberuflige: Är en yrkesgrupp som går under benämning ”freiberuflige”, typ fria yrken. Hit hör bland annat jurister, journalister, publicister, författare, konstnärer, musiker, läkare, lärare och designers. De som är utbildade och utför något av dessa yrken kan arbeta som frilans utan större problem. De måste anmäla sig till Finanzamt för att få sitt skattenummer och kan sedan arbeta på räkning. I vissa undantagsfall, då det handlar om enstaka jobb som frilans eller endast jobb under en kortare period är den inofficiella praxisen att man först då det är dags för sin deklaration tar kontakt med Finanzamt för att deklarera de jobb man gjort. Detta under förutsättningen att man vet klart att man har rätt att arbeta på räkning och har ett Skattenummer. Som Freiberufler behöver man inte anmäla sig hos Gewerbeamt och behöver inget Gewerbeschein.

 

Selbständige: De som inte går under de fria yrkena (freiberuflige tätigkeiten), måste anmäla sitt företag hos Gewerbeamt i det kvarter där man bor. Detta måste man man göra oavsett hur lite man kommer att tjäna som frilans. Det är förutsättningen för att få skriva räkningar. Detta kostar ungefär 20 euro och görs hos Gewerbeamt i Berlin. Så här ser formuläret ut. Man uppgör vad för typ av arbete man kommer att utföra och får ett  Gewerbeschein/certifikat på detta och blir tilldelat ett skattenummer. Sedan kan man arbeta som frilans och skriva räkningar.

 

Umsatzsteuer (USt): Moms. Som frilansande måste man i regel bokföra och beräkna moms, umsatzsteuer. Det görs varje månad genom att man betalar in sin utgående moms till finanzamt och bokför via deras onlinesystem ”Elster-online”. Momsen är 19%. Ska man arbeta med tillexempel Sverige med ett tyskt företag behöver man ett internationellt momsskatenummer, som man får om man ringer till Finanzamt. På räkningar mellan EU-länder skall man inte ha med moms.

 

Kleinunternehmerregelung: Om man vet med sig att man antagligen inte kommer att tjäna mer än 17.500 € under sitt första år som frilansare kan man åberopa “kleinunternehmer-reglen” och behöver då inte bokföra eller fakturera moms. Det gör det hela betydligt enklare, då man skriver räkningar på ett belopp och får hela det beloppet utbetalt. På varje räkning man skriver måste man uppge att man använder sig av reglen, det kan se ut så här. Det är viktigt att tänka på att man måste välja hur man vill göra från start när man anmäler sig till Finanzamt. Har man valt att bokföra moms står det beslutet Fast under 5 år innan man kan välja om till kleinunternehmer.

 

Versicherungen: Tyskar älskar försäkringar. Hemförsäkringar, drulleförsäkringar, glasförsäkringar, bilförsäkringar osv… Som frilansare, oavsett om det är med eller utan Gewerbeschein, måste man själv ta hand om sin sjukförsäkring. Läs informationen under ”Byråkratibiten” här på sidan så får du veta mer om hur sjukförsäkringssystemet fungerar. Det kan bli riktigt dyrt om man själv måste betala sin försäkring och det är viktigt att an går igenom noga vad det är man behöver. Du kan anlita en försäkringskonsult för att få hjälp med alla försäkringar du kan behöva. De tar oftast inte betalt men var vaksam så att de inte lurar på dig alldeles för mycket som du inte alls behöver. De viktigaste är såklart en sjukförsäkring och så en ”Haftpflicht” en typ av olycksförsäkring.

Tveka inte att skriva till oss om du har mer specifika frågor gällande det här!

Flera inlägg på temat jobb.

 

Comments: 49

Leave a reply »

 
  • avatar
    Sofia

    Jag har en fråga gällande sjukförsäkring och att arbeta som selbständige Arbeiter i Berlin. Just nu är jag student vid Humboldt och har mitt European Health Insurance card som ska täcka vårdbehovet. Skulle detta liksom sluta gälla för att jag jobbar som frilans? Står inför en konkret situation där jag ombeds välja mellan en anställning som minijob eller frilansare och måste snabbt skaffa lite koll på för- och nackdelar. Har inte svensk F-skattesedel.

     
     
     
    • Hej Sofia, om du är student och nu kommer att ha endast en uppdragsgivare så skulle jag avråda dig från att jobba som frilans utan istället ta en sk. minijobb-anställning. Att arbeta som frilans kan vara mer eller mindre krångligt, beroende på inom vilken bransch. Från och med i år får man tjäna upp till 450 euro i månaden som “minijobbare”. Du kan fortfarande använda ditt EU-kort när du går till doktorn och behöver inte betala någon annan sjukförsäkring. När din vistelse som utbytesstudent är slut är det inte längre säkert att EU-kortet gäller, det beror på hur länge du har varit här. EU-kortet kan gälla upp till ett år (om dina studier inte varar längre, då kan man få förlängning). Här en länk till mer info angående Minijobb: http://www.minijob-zentrale.de
      Hoppas det har hjälp till lite, har du flera frågor är det bara att skriva igen.
      mvh Kristina

       
  • avatar
    Sanna

    Hej,

    Har en fråga gällande sjukförsäkringen. Jag flyttade till Berlin I September 2012 och har sedan Okt frilansat i Tyskland. Jag antar att jag går under benämningen “Freiberuflige” då jag jobbar som designer och Stylist.
    Har inte registrerat mig på något annat ställe än hos Finanzamt och ännu inte stött på några frågetecken. Jag har kvar min enskilda firma i Sverige men överväger att lägga ner den då jag tycker det verkar krångligt att bedriva verksamhet i både Sverige och Tyskland (dvs fakturera från olika håll) men är inte riktigt säker på hur jag ska göra.

    Som jag förstått är jag som Selbständig i Tyskland skyldig att betala min egen sjukförsäkring vilket jag ännu inte gjort och börjar nu känna mig lite ängslig över det hela.

    Undrar om man på något sätt kan komma undan att betala den dyra Sjukförsäkringen och bara använda sig av European Health Insurance kortet? Jag är fortfarande skriven i Sverige och åker titt som tätt hem på jobb samt kommer från och med April ha en liten fast inkomst från Sverige varje månad som jag ännu inte beslutat om jag ska fakturera genom mitt svenska eller min Tyska företag.

    Lite lätt förvirrad tjej..

    Tacksam för all hjälp

     
     
     
  • avatar
    Kristina

    Hej Sanna,
    Här kommer lite korta svar på dina funderingar.

    Om du arbetar i Berlin och snart har varit här i ett år så ska du betala sjukförsäkringen här.

    Som frilansande stylist/designer kan du gå med i den statliga konstnärskassan som är förmånligare.
    http://www.kuenstlersozialkasse.de/

    Det beror även på vad du som frilans tjänar. Ligger du under 450euro i månaden, sk minijob, så kan det vara billigt att försäkra sig i en statlig sjukförsäkring.

    Här kan du läsa lite mer, http://berlinbiten.se/byrakrati/#sjuk

    Annars skulle jag kontakta olika sjukförsäkringar och fråga vad det skulle kosta för dig.

    När det gäller huruvida du ska ha kvar företaget i Sverige så måste jag nog lämna frågan öppen till någon som har erfarenhet av detta. Jag skulle personligen föredra att bara ha ett “företag” i Tyskland. Du kan ju fakturera till Sverige ändå.

     
     
     
  • avatar
    Maria

    Hej:) Jag kommer till Berlin för ett internship, men inget internship knutet till studier, utan en (vad vi skulle kalla i Sverige) praktikplats på en start-up firma. Nu undrar jag om någon här har gått igenom samma typ av process och vad man behöver göra rent praktiskt med registrera bostadsadress, skaffa bankkonto, skatter, försäkringar och så. Jag antar att det som gäller en “vanlig” arbetstagare i Tyskland också gäller mig, eller hur är det? Om det är någon som vill ta sig tid att hjälpa mig med svar på någon fråga så är jag tacksam:) Allt gott! /Maria

     
     
     
  • avatar
    Kristina

    Hej Maria, under fliken byråkrati, http://berlinbiten.se/byrakrati/
    hittar du mer information. Om det är någon information som du inte hittar får du gärna skriva igen med dina frågor.

     
     
     
  • avatar
    Gurra

    Hej!

    Jag undrar lite kring en sak ni skriver ang. frilans här, nämligen följande:

    “I vissa undantagsfall, då det handlar om enstaka jobb som frilans eller endast jobb under en kortare period är den inofficiella praxisen att man först då det är dags för sin deklaration tar kontakt med Finanzamt för att deklarera de jobb man gjort. ”

    Jag har arbetat en kort period som anställd på ett företag här i Berlin i våras (ca. 3 veckor) vilket innebär att jag har ett vanligt skattenummer, “steuernummer”. Jag slutade dock på detta jobb, som var ett internship, då jag ville prova på att jobba som frilans och fick möjlighet att göra så lite på prov åt ett svenskt företag. Jag har reggat mig hos finanzamt som Freiberuflige men inte fått mitt skattnummer från dem ännu. De sa 2 veckor i posten, vilket var i onsdags, men ännu har inget dykt upp. Jag börjar bli lite smått irriterad då jag bara sitter och väntar på att skicka in min faktura och få betalt. Allt som behövs är det här jäkla numret.

    Huruvida det blir något fortsatt samarbete är inte klart ännu, utan det får vi se kommande månad. Om nu inte numret för Freiberuflige kommer snart och jag måste vänta ytterligare, kan jag då göra enligt den praxis som jag citerade ovan och använda mitt vanliga skattnummer, som jag fått tidigare via lohnsteuerbescheinigung (tror jag)? Alltså bara skriva det på fakturan helt enkelt?

    Tacksam för svart!

    //Gurra

     
     
     
  • avatar
    Björn

    Hej,

    Jag är en svensk arkitetkt som bor i Berlin sedan ett år tillbaka. Jag har formgivit en serie lampor som jag tänker sälja här i Tyskland, men även i andra länder (Sverige, England). Jag jobbar även som frilans gentemot ett tyskt företag, där jag jobbar med ett antal mindre arkitektuppdrag.

    Jag antar att jag är ”freiberuflige”, och jag har redan ett “steuernummer” från en tidigare antställning i Berlin, så jag kan frilansa och fakturera. Jag har några frågor angående moms och skatt.

    1. Jag har min lamptillverkning i Kina, ska jag betala någon moms på den invoice jag får från fabriken i Kina, eller blir den kostnaden exlusive moms/skatt?

    2. När jag säljer mina lampor i Tyskland, ska jag lägga på 19%moms? Om jag säljer till andra EU-länder (Sverige, England) blir det utan moms då?

    3. Hur redovisar jag momsen för tyska myndigheter?

    Tacksam för svar.
    /Björn

     
     
     
    • oj vad pinsamt att vi missat att svara! Dina frågor är kanske inte alls aktuella längre då du skrev i somras….men jag svarar endå så gott jag kan så kanske det kan hjälpa någon annan:

      Det bästa i sådana här fall är helt klart att ta kontakt med en tysk “steuerberater” så att du får det hela rätt och riktigt men kort kan man sammanfatta det så att du generellt inte är skyldig att beräkna moms om du inte tjänar mer är 17500euro /år. Du åberopar då regeln som småföretagare (kleinunternehmer). Det gör det hela mycket enklare. Om du inte kan använda den regeln måste du beräkna och betala moms (Umstazsteuer). Då ska du anmäla det till finanzamt. Momsen beräknas sedan och betalas varje månad eller vid mindre summor i slutet av året. Där finns ett online verktyg “ELSTER-online” som man använder sig av.
      Däremot beräknar man ingen moms när man handlar inom EU.

       
  • avatar
    Karl

    Jag undrar vad jag behöver göra för att använda mig av Kleinunternehmerregelung. Behöver jag ansöka om det? Isf hur och var? Eller räcker det att jag i fakturan till kunde säger att skatt ej ska dras?

     
     
     
    • I regel räcker det med att du skriver följande på din faktura “Nicht umsatzsteuerpflichtig nach § 19 1 UStG” eller “Es erfolgt kein Ausweis der Umsatzsteuer aufgrund der Anwendung der Kleinunternehmerregelung gem. § 19 UStG.” Beroende på vad för typ av verksamhet du utför kan du behöva anmäla ditt frilansande hos gewerbeamt.

       
  • avatar
    Anna Maria

    Hej,
    Jag har en fråga angående lönen i Berlin. Vad jag har förstått tjänar jag som landskapsarkitekt inte mer än 1000 euro i månaden. Stämmer detta?

    Tack för en bra sida!

    Mvh
    Anna Maria

     
     
     
    • Hej Anna Maria, lönen för ett arbete som landskaparkitekt varier mycket beroende på om du har någon specialiciering eller var du jobbar. Berlin är inte speciellt kännt för att ha höga löner men det är svårt att veta vad man “brukar” tjäna i Berlin, här är ju inte lönerna offentliga som i Sverige men jag skulle tro att det ligger i spannet 1500-2500euro i månaden, 1000euro låter lite lite.

       
  • avatar
    Johanna

    Hej!
    Jag ska börja jobba i Berlin och har fått det här efterfrågat av min arbetsgivare:

    -Lohnsteuerkarte 2010 (falls vorhanden) bzw. aktueller Ausdruck vom Finanzamt
    -Sozialversicherungsausweis
    -Mitgliedsbescheinigung der Krankenkasse für den Arbeitgeber (eigene Versicherung notwendig, keine Familienversicherung)
    -Aktuelle Studienbescheinigung, falls du Student/in bist

    Skulle ni vilja skriva ett inlägg eller utöka sidan med “byråkrati”.
    Tack för hjälp!
    Mvh Johanna

     
     
     
    • Hej Johanna, jag ska fylla på allt eftersom jag hinner med. Men försöker svara på din fråga. Men det blir tyvärr bara flera följdfrågor från min sida. Svaren beror liksom lite på.

      -Lohnsteuerkarte, är ditt inkomst och skattebesked som du får när du är anställd i Tyskland. Har du varit anställd här tidigare ? och varför vill de ha från år 2010?
      – Sozialversicherungsausweis, får man från sin sjukförsäkring.
      – Krankenkasse, sjukförsäkring. Är du försäkrad här redan eller blir du det först nu? Om det är din första anställning/ försäkring måste du enbart välja en försäkringskassa.
      – Är du student?
      Vad är det för typ av anställning?

       
  • avatar
    Johanna

    Hej!
    Tack för fina svar! Allt har löst sig nu, kan bara informera om Lohnsteuerkarte finns inte längre utan man får sitt Steuer-ID direkt på Bürgeramt (jag gick till Bürgeramt på Donaustr, Neukölln).
    Tack!

     
     
     
    • HEj, vad bra att det ordnat sig. Lohnsteuerkarte finns i elektronisk form, men endast om du redan har varit anställd. Men om det är ditt första jobb så är det ju som du säger att man bara behöver gå till sitt Bürgeramt för att få sitt Steuer-ID.
      Det som de frågade dig om var ju det mesta om du skulle ha arbetat i Berlin tidigare.

      Lycka till med nya jobbet

       
  • avatar
    Cicci

    Hej!

    Tack för en grym sida för det första. 🙂 Jag hoppades någon här skulle kunna råda mig lite.. jag håller på att planera en flytt till Berlin nu i vår, för ett jobberbjudande med en start-up booking agency (dvs jag kommer jobba som bokare).

    Det är bestämt att vi börjar jobba som frilansare till en början.

    Jag är utbildad journalist från LCC, och har jobbat som frilansare och copywriter i London tidigare. (Det går väl under Freiberuflige-yrkena vad jag kan förstå?)

    – Jag undrar vad innebär det att anmäla som frilansare sig hos Finanzamt och få ett Skattenummer – kan jag skriva fakturor som vanligt till mitt nya företag, vilka sedan ska redovisas i en deklaration i slutet av skatteåret?

    – Måste man ha fast address för att registrera sig hos Finanzamt? För jag kommer hyra i andra hand till en början.

    Det jag nu håller på att debatera med mig själv är, huruvida jag ska ge mig själv, Berlin (och jobbet) en prövotid på en 4-5 månader först, och därefter registrera mig och sätta upp eget företag beroende på hur det känns. Men det förutsätter ju såklart att det finns ett sätt för mig att få betalt nu under de första månaderna.. 🙂

    Alternativet vore att fakturera antingen via UK där jag är registrerad som Self-Employed, eller att sätta upp företag i Sverige och fakturera härifrån, till en början, men jag antar då att man inte har rätt till någon sjukvård om något skulle inträffa under de här första 4-5 månaderna?

    Tacksam för svar!

     
     
     
  • avatar
    Kajsa

    Hejsan,

    Tack för en bra och informativ sida! Jag ska flytta tillbaka till Sverige snart efter nästan två år här, jag har gjort några månader praktik, några månader heltids-tyskaundervisning och nu är jag heltidsanställd inom marknadsföring sedan augusti. Jag hörde något om att man kan kräva tillbaka skatt som man betalat… hur gör man det? och vad finns det för bestämmelser gällande detta? Jag undrar också om man måste “skriva ut sig” och vad det skulle innebära.

    Tacksam för svar!

     
     
     
    • Hej, När du deklarerar din inkomst och den skatt du betalat uppger din Finanzamt vad du ska få tillbaka på skatten. Har du gjort det? Det är riktigt att du “skriver ut” dig när du flyttar. Det gör du på samma ställa som du skrev in dig, d.vs Burgeramt. Det innebär bara att du talar om att du inte längre bor i Berlin.

       
  • avatar
    Mrleary

    Bra sida detta men förstår inte riktigt hur ni helt kan missa att skriva något om facklig organisering! Eller finns det på någon annan sida här som jag missat?

    Tack för ert jobb!

     
     
     
    • Hej, kul att du gillar sidan. Det finns en massor som vi borde skriva om självklart och facklig organisation borde finnas det med. Men vi fyller på allt eftersom vi hinner med.

       
  • avatar
    Petra

    Hej

    Tack för alla goda råd här 🙂 Detta är verkligen en fin resurs!

    Jag har en fråga och undrar hur du skulle råda mig, Kristina… Jo, jag har ett skattenummer här via mitt arbete på en startup firma, som jag fortfarande arbetar på. Nu vill jag gärna åta mig några frilansjobb i mån av tid. Så småningom kanske jag t.o.m. vill testa att frilansa heltid.
    Ok, det jag har anställning inom är online marknadsföring som är något annat än det jag vill frilansa med att göra, nämligen webbutveckling av wordpress sajter. Jag har en akademisk bakgrund inom data- och informationssystem som är cirkus 10 år gammal (om detta är relevant i detta skattesammanhang).

    Fråga: tror du detta är ok för mig att hålla mig till nu: “I vissa undantagsfall, då det handlar om enstaka jobb som frilans eller endast jobb under en kortare period är den inofficiella praxisen att man först då det är dags för sin deklaration tar kontakt med Finanzamt för att deklarera de jobb man gjort”?
    …eller bör jag kontakta Finanzamt med ifylld “Fragebogen zur steuerlichen Erfassung”? Tar mycket tacksamt emot ditt svar 🙂

     
     
     
    • Hej,
      vad roligt att du gillar sidan. I grunden ligger det till som så för den som vill frilansa att man behöver ett “gewerbeschein” som man ansöker om på “gewerbeamt”. På det står det vilken typ av verksamhet du som frilansare kommer att utföra. Undantagen är konstnärliga och journalistiska samt ingenjörsyrken, som kan frilansa utan “gewerbeschein”. Hur som helst ska du meddela det hos finanzamt tycker jag. Om du sedan endast kommer att utföra enstaka jobb ska du använda dig av “kleinunternehmer”-lagen som gör att du inte behöver beräkna moms. Någon mycket viktigt är at du bör tänka på sjukförsäkringen. Kommer du att ha kvar din anställning på startupen och på så sätt få din sjukförsäkring därigenom så är det jätte bra. Annars riskerar du att alla dina inkomster äts upp då du som egen företagare själv måste betala din sjukförsäkring, ( minst 300 euro/månaden)

       
  • Hej!
    Har redan fått massa svar bara från att läsa alla inlägg, men har lite följdfrågor::).
    Jag är också frilans men har enbart en svensk firma, börjar också fundera på det här med försäkring… Det känns som jag lite har bitit mig i svansen när jag efter konstens alla regler har bott i Berlin sedan i november, först fyra månader i andra hand men sedan 1/3 i egen lgh med eget kontrakt. Är hälften av tiden i Sverige och har helt enkelt dubbla boenden, är det bättre om jag helt enkelt “skriver ut” mig från Berlin för att sedan skriva in mig när jag vet att jag kommer att bo här merparten av tiden? Har konto, internet etc pga att jag är inskriven här nu och trodde att det var det bästa, vad händer med allt sådant om jag ev skrivet ut mig? Trodde helt enkelt inte att försäkring skulle vara aktuellt för mig då jag inte tjänar pengar i Tysklands, vill dock väldigt gärna göra rätt för mig.
    Oj vad långt det blev……tack på förhand!
    /Kajsa

     
     
     
  • avatar
    Rickard Nilsson

    Hej!!

    Jag ska jobba i Tyskland nu och 6 månader frammåt. Måste jag bokföra mig i Tyskland och sedan öppna ett konto? Jag är egen företagare i Sverige, kan jag välja att deklarera i Sverige? Om jag ska starta motsvarande egen firma i Sverige, vart gör jag de? Och vad kostar de?

    Tack på förhand!!

    /Rickard

     
     
     
    • Hej Rickard,
      Ska du arbeta via din svenska firma här i Berlin eller är det en anställning du har under 6 månader? Om det är din svenska firma som ska skicka faktura så borde du kolla upp i Sverige hur det fungerar med det. Ska du ha en anställning så ska det deklareras i Tyskland, men det är inget komplicerat om det bara handlar om 6 månaders jobb. Då bör du ta kontakt med Finanzamt och bra att öppna ett Tyskt konto.
      Om du vill jobba som frelans i Tyskland beror det lite på, läs mer här.

       
  • avatar
    Carl

    Hej och tack för en bra sida!

    Jag har jobbat som frilans i Berlin i lite drygt ett år. Har fakturerat ett enda svenskt företag hela tiden. Nu kommer de sätta upp en verksamhet I Asien och jag har då blivit erbjuden att åka dit i några månader till ett halvår och jobba. Kanske blir det ännu längre. Först tänkte jag fortsätta fakturera via mitt Tyska skattenummer, men problemet är att jag säger upp min lgh nu och kommer därmed inte ha någon adress. Hur löser man detta? Kanske onödigt att behöva betala sjukförsäkring med mera bara föra att man fortsätter att vara registrerad.

    Om jag nu väljer att inte fakturera via mitt tyska skatte nr. utan istället skriver ut mig, måste jag då aktivt avsluta mitt skatte nr och bankkonto?

    Tacksam för svar!

     
     
     
    • Hej, jag rekommenderar att du frågar på finanzamt, de kan säkert hjälpa dig bäst. Lycka till med jobbet och resan

       
  • avatar
    Diana

    Hej! Först och främst, tack för mycket bra och tydlig info här på sidan!! Väldigt välkommet när en har så mycket undran som jag.

    Jag har trots allt en fråga, eller, jag skulle behöva lite tips och råd. Jag har bott i Berlin i ca 8 månader men har hittills bara haft kortare anställningar samtidigt som jag pluggat.
    Jag har nu dels en vanlig anställning på ett café tre morgnar i veckan, vilket funkar bra. Sedan har jag också jobbat ett par gånger för en städfirma, och saken är den att alla som jobbar där måste ha ett freelance tax number, alltså de flesta som börjar där är redan frilansare och har andra sorts uppdrag vid sidan av.

    Det var lite oklart för mig först så därför tackade jag ja till jobbet, men nu förstår jag att jag ju måste ansöka om freiberufler hos finanzamt. Men… jag har ju inga andra frilansjobb, varken här eller i Sverige, så jag undrar om det kommer att bli alltför krångligt med redovisning och sådant framöver? Samtidigt är det ju så vanligt med frilans i Berlin och jag har tidigare haft funderingar om att frilansa som skribent och/eller illustratör. Min fråga – tror ni jag tar mig vatten över huvudet om jag registrerar mig som frilansare redan nu, innan jag vet vad för uppdrag jag kan få utöver detta städjobb? Eller borde jag se det som en startbana för en frilanskarriär?

     
     
     
  • avatar
    Maria Bjo

    Hej! Jag kommer att frilansa och saledes behova fakturera ett tyskt foretag om ca en manad for mindre an 800 € per manad i 2 manader skall jag skaffa svensk F skatt eller maste jag starta ett tyskt foretag? Hjalp mottages mycket tacksamt! Maria

     
     
     
    • Hej Maria, beroende på vad det är för jobb som du ska utföra är det mer eller mindre krångligt med att frilansa. Men när det gäller så kort tid och liten summa pengar behöver du inte betala skatt eller anmäla företag så du borde egentligen utan problem kunna ringa finanzamt och tala om din sitution och be om ett steuernummer.

       
  • avatar
    Maria Bjo

    Btw jag kommer formodligen endast bo har i Berlin ett par manader till detta ar alltsa ett korttidsuppdrag 🙂

     
     
     
  • avatar
    Fanny

    Hej!
    Har befunnit mig i Tyskland sedan februari. Jag är här pga kärleken.
    Jag har beslutat mig för att ta ett minijobb som blir deltid om ett par månader.
    Jag känner mig dock väldigt förvirrad över hur det går till med skatt, deklarationer, försäkringar etc?
    Jag vet ej heller hur länge jag stannar i Tyskland men det blir troligen över ett år.
    Hur går jag tillväga med allting?

    Mycket tacksam för svar!
    Med vänliga Hälsningar Fanny

     
     
     
    • Hej Fanny, Din arbetsgivare ska ta hand om det hela med att anmäla dig som “minijobbare”. Det anmäler man till minijobb zentralen. På så sätt är du försäkrad under den tiden du jobbar. Det är rätt så okomplicerat med minijobb och du kan säkert fråga din arbetsgivare exakt vad för uppgifter hen behöver från dig. Lycka till!

       
  • avatar
    Tove

    Hej!
    Jag har lite liknande fråga som den över. Jag har tackat ja till att jobba på en restaurang i Tyskland över sommaren. Men nu vill de ha Steuer-id och socialförsäkringsnr. Men jag är inte registrerad i Tyskland. Det är bara en kortfristig anställning, som jag har förstått det ska detta inte behövas då. Vet du hur det fungerar?
    Tack för hjälpen.

     
     
     
    • Hej Tove,
      jag ber om ursäkt att du inte fick något svar på din fråga i somras. Du får väldigt gärna skriva igen och berätta hur det gick för dig och hur du gjorde.

       
  • avatar
    Lilly

    Hej!
    Tack för en otroligt informativ sida! Har en fråga som kanske är lite konstig.
    Har arbetat för ett företag i Tyskland både som anställd och som freiberuflich, och ska nu flytta tillbaka till Sverige. Har därför igen skrivit över allt till den svenska a-kassan, och inser nu att jag ju egentligen har ett företag i tyskland i och med min freiberuflichkeit? Vet ni något o hur svenska a-kassor ser på arbete som frilans i Tyskland, och huruvida jag måste räkna med de inkomsterna när jag redogör för a-kassan vad jag gjort i Tyskland? (Har bara använt freiberuflichkeiten en gång och tagit betalt för 500 euro, borde egentligen researchat innan om jag inte skulle gjort allt som anställd istället, men nu är ju läget som det är) Måste jag stänga ner min freiberuflichkeit? Är jag berättigad till a-kassa eller försvinner den rätten nu?

    Tacksam för svar!

     
     
     
    • Hej Lilly,
      hur det gäller med A-kassan i Sverige vet jag faktiskt inte. När man arbetar som freiberuflich i Tyskland är det ju lite olika saker man måste ta med i beräkning. Om du har arbetet i Tyskland ska du ju i alla fall deklarera din inkomst här och då tar du med inkomsterna både från anställningen och som freiberuflich. Men om det endast handlar om 500€, utslaget på ett år så kommer det inte att innebära någon skatt eller så för dig då de går under den gränsen. Allt beror ju förstås på hur mycket du tjänat och hur länge du var anställd. Jag tycker att det låter som om du endast arbetat under en kortare period i Berlin, vilket innebär att du säkert hamnar reglerna för korttidsarbete. Du behöver inte stänga ner din freiberuflichkeit, men avänmäler dig som bosatt i Tyskland hos burgeramt och finanzamt. Det allra bästa är väl om du gör en inkomstdeklaration och tar med den till Sverige.

       
  • avatar
    Maria

    Hej!

    Jag har en fråga angående Skattesystemet som jag vore oerhört tacksam att få svar på så fort som möjligt.

    Har läst nu att man har fram tills den 30e November på sig att ändra sin Steuerklass på Finanzamt. Eftersom att jag gifter mig innan dess undrar jag nu i fall detta kanske skulle gynnar mig.

    Jag arbetar som selbständig sedan 2014 och min partner har arbetat som angestellt i 2015. Under detta år har jag inte betalat någon skatt, då jag inte ska deklarera förrän nästa år.

    Min partner har dock betalar prelimenärskatt varje månad då han har varit heltidsanställt januari-augusti detta år. (Han är nu arbetslös)

    Jag har läst att gifta par får tjäna upp till 16009EUR skattefritt. Så som jag förstått det innebär Ehegattensplitting att vi beskattas tillsammans, alltså att vi får tjäna ca 8000 EUR var. Men nu undrar jag, då min partner redan skattat hela detta år om min Grundfreibetrag då höjs till 16009EUR? Och jag kan tjäna upp till denna summa skattefritt?

    En annan fråga är också vad för Skatteklass vi bör ansöka om?

     
     
     
    • Hej, när det gäller så specifika skatte- och deklarations-frågor så vågar jag faktiskt inte svara dig då det finns så många regler och grejer som jag inte kan och det bästa är alltid att ta kontakt med ett “steuerberater” som kan hjälpa er. Men rent generellt så kan jag försöka ge lite info kring dina funderingar. När det gäller att byta Steuerklass så kan man göra det under hela året men i regel bara en gång om året och som du säger lämnar ni in ansökan efter 30 november så räknas den först för nästa år. Ändringarna som en ny skatteklass innebär gäller först i och med förändringen och inte retroaktivt. Ni kan välja kombinationen att båda får klass 4 eller att en får 3 (lägre andel skatt) och den andre 5 ( högre andel skatt). Kombinationen 3 + 5 är lönsamt i de fall där en part tjänar mer än den andra.
      Titta på följandelänk eller ta kontakt med en riktig Steuerberater 🙂

       
  • avatar
    Selma

    Hej,

    Jag har fått ett minijobb här i Berlin och min arbetsgivare vill att jag ska ha ett skattenummer och kopia på min sjukförsäkring, burgaramt har jag redan fixat men känner mig lite vilsen i vad det är för typ av försäkring jag ska skaffa, vad står arbetsgivaren för när det kommer till minijobb? Och det här med den allmänna drulleförsäkringen, hur skaffar jag den? Tack för svar!

     
     
     
  • avatar
    My

    Hej! Jag går andra året på gymnasiet och skulle vilja söka sommarjobb i Berlin, vet dock inte vart jag ska vända mig. Att tillägga är att jag inte kommer ha fyllt 18 till sommaren

     
     
     
    • Hej, vilket typ av sommarjobb letar du? Kan du någon Tyska?

       
  • avatar
    Isabelle

    Hej! Jag har under tre månader jobbat som hästskötare för ett tyskpar jag var skriven och bosatt i Tyskland. Jag tjänade 2000 euro och så drog min arbetsgivare själv av för min lägenhet. Så nu undrar jag hur man deklarerar detta vet du om jag bör deklarera i både Tyskland och i Sverige då. Lönen var vit så jag har skattat i Tyskland. Tacksam för svar och bra hjälpsam blogg!

     
     
     
    • Hej, om det bara handlar om den tidsperioden och du i fortsättningen ska jobba i sverige skulle jag se till att kontakta finanzamt så du får papper på att du skattat här och därför inte behöver skatta igen i sverige och så kommer du säkert få tillbaka på skatten här, men allt som gäller skatter etc kan jag inte svara direkt på. Kontakta finanzamt.

       
  • avatar
    Nathalie Nebelius

    Hej,

    Jag och min sambo flyttar till Berlin om ngr veckor och har ett nystartat AB, en konsultverksamhet. Vi arbetar med kunder från hela världen inkluderat ngr i Berlin. Vi kommer därför driva det svenska bolaget men har begärt nolltaxering i Sverige eftersom vi ska befinna oss i Berlin mer än 6 mån. Vi kommer fortsätta betala sociala avgifter i Sverige genom bolaget. Det jag undrar är hur man ska se på de försäkringar man måste ha i Tyskland enligt lag. Som jag förstår det så är de sociala försäkringar men de kan vi inte behöva om vi betalar det i Sverige, eller? Undrar även hur man ska tänka med hemförsäkring, verkar omöjligt att få en försäkring hemifrån. Ngt tips på vem vi löser det bäst med i Tyskland?

    Som jag förstår det så måste vi anmäla oss i berlin och först då kan vi registrera oss för att betala skatt. Är det ngt annat vi behöver göra som bolag?

    Tacksam för all hjälp ni kan ge!
    Nathalie

     
     
     
  • avatar
    Daniel Blomgren

    Hej Berlinbiten!

    Först lite beröm: Wow vilken sida ni skapat. Tack för fantastiskt engagemang.

    Fråga:

    Jag har en heltidsanställning här i Berlin sedan flera år och är fast anställd. Jag funderar på en bisyssla i egen verksamhet, motsvarande enskild firma/selbständig och hur funkat det då?

    Det är i huvudsak en syssla som kommer att utföras på helger och eventuellt kvällar.

    Registrerar jag mig hos Gewerbamt, betalar alla försäkringar somt krankenkasse ändå? jag är idag medlem i TK.

    Hur går jag med pengar? Tjänsten jag eventuellt tänker sälja skulle kunna innebära att det är kontant betalning för klienten/kunden när tjänsten tar sin början.

    Finns det några forum/nätverk som inte är Tysk-Svenska handelskammaren eller liknande. Kanske mer ett näverk med företagare som ses och utbyter tankar, tips och idéer på hur man tar sig i genom byråkratin och som kan komma med uppmuntrande ord när man är nedslagen ;o)

    Tacksam för svar…och åter igen, ni har skapat en fantastisk fin och hjälpsam plattform

    Daniel

     
     
     
    • Hej Daniel,

      kul att du gillar sidan och förlåt för mitt sena svar. Allt beror lite på vad det är för typ av jobb du ska göra. Det finns en uppdelning av selbständig och freiberuflig vilket är viktigt. Om du redan är anställd och har sjukförsäkring så skulle det bästa vara att du enbart kan fakturera dina andra inkomster och deklarera allt tillsammans utan att behöva göra större förändringar. Jag tror att du skulle kunna fakturera en “nebentätigkeit” till att börja med utan större besvär.Det innebär att du inte arbetar mer än ca 15 timmar i veckan, jobbar du flera timmar kan det bli problem med sjukförsäkringen då du måste betala den själv och inte längre din arbetsgivare. Ta reda på vilken typ av jobb det är du ska göra, dvs selbständig eller freiberuflig, hur mkt tid det kommer att ta upp och vad du eventuellt kommer att tjäna. Ring sedan till finanzamt och säg att du kommer att fakturera ett litet extra jobb och vad du i så fall behöver göra.
      hoppas du fått lite hjälp.

       
  • Leave a Reply
     
    Your gravatar
    Your Name