Flytten till Berlin

Det kom ett mail till Berlinbiten.se från M som snart ska flytta till Berlin med några frågor och funderingar. Det är säkert många som har samma tankar och frågor så jag samlar ihop svaren till M här så att fler kan ta del av dem.

Hur fungerar det med deklaration osv- antar att jag behöver deklarera något i Tyskland hos deras motsvarighet till Skatteverket för det jag jobbar i Tyskland, eller går allt genom min nästa deklaration som jag får i Sverige?

Du kommer att deklarera i Tyskland om du har ett jobb här. Men beroende på hur din jobbsituation ser ut och hur mycket du kommer att tjäna så skiljer det sig. Är du anställd så går deklarationen relativt enkelt, ungefär som den svenska. Kommer du att frilansa är det lite krångligare då kan jag rekommendera att ta hjälp av en fackperson. Deklarationen är ingen du ska oroa dig för men det är lite svårt att ge dig raka svar så här innan du vet vilken typ av jobb du kommer att få. Kanske kan du få lite mer hjälp genom att läsa det vi skrivit här. 

-Räcker det med sjukförsäkringen och det som finns i hemförsäkringen? Har även läst något om att Haftpflichtsförsäkringen är viktig- varför är den viktig, vad ligger kostnaden på och är den nödvändig även om jag bara är där ett par månader?

Du kan fortsätta att vara skriven i Sverige och använda din svenska sjukförsäkring om du stannar upp till ett år. Se till att du har med dig ett giltigt EU-färsäkringskort. Skulle du få en anställning försäkras du i Tyskland. Du väljer mellan de statliga sjukförsäkringarna som finns och din avgift till sjukförsäkringen dras direkt från din bruttolön. Avgiften är en procentsats av lönen på max 15,5% varav 8,2% betalas av din arbetsgivare. Läs mer här.

När det gäller Haftpfichtförsäkringen så funkar den ungefär som en drulle-försäkring i Sverige,om du går in i en affär och välter ner en vas, om du cyklar mot en bil om du råkar ha sönder något. Skillnaden är bara den att man i Tyskland enligt lag är skyldig att stå för eventuella kostnader för skador på saker eller personer som man själv har orsakat och alla utgår ifrån att man har en Haftpfichtförsäkringen så man tar med allt man kan i skadeanmälan. Det finns fall där det kan bli riktigt dyrt om man inte har en. Säg att du cyklar ut i gatan så att en Taxi måste tvärbromsa. Det kan bli så illa att du blir betalningsskyldig för eventuella skador på bilen, på chauffören samt utebliven lön om hen inte kan arbeta under en period. Eller om du borrar hemma o råkar ha sönder en vattenledning som sakta förstör väggen inifrån…. Ja du fattar , det kan bli dyrt. Jag har själv varit utan under perioder och på din arbetsplats är du försäkrad (oftast), men en Haftpflicht kostar inte mer än ca 5 euro i månaden så jag skulle verkligen rekommendera det. Hur som helstså läs igenom vad din hemförsäkring täcker när du är i Berlin.

– Sen har jag även läst att man ska se upp för Warmmiete i hyreskontraktet- det var något om att kostnaden kan vara en schablon -vad är det jag ska se upp för där?

Hyran består av grundhyran (kaltmiete), som tillfaller hyresvärden plus derörliga kostnaderna och driftkostnader så som värme, vatten, skötsel av hiss eller andra tjänster för byggnaden. Allt tillsammans är “Warmmiete”. Man ska kunna få reda på den genomsnittliga energiförbrukningen per kvadratmeter och de kostnader som ingår i “Warmmiete” ska man kunna få se specificerade. Du måste alltså tänka på att om endast “Kaltmiete” står i annonsen så kommer det att tillkomma avgifter och lika så om hyran står som “Warmmiete”, var då uppmärksam så att du inte får betala för mycket.

– Och hur fungerar det med Bürgeramt- vad jag förstår så ska jag dit senast 2 veckor efter jag skrivit på ett hyreskontrakt. Så fram till dess kan jag bara jobba på och fortsätta bo på airbnb?

Man bör registrera sig hos Bürgeramt när man bor i Berlin. Det är ett måste för att kunna utföra de flesta administrativa saker. Du måste helt enkelt ha en fast adress. Det betyder däremot inte att du automatiskt inte längre är skriven i Sverige. Du kan vara skriven på båda platserna. För att registrera dig behöver du ett bevis på att du är bosatt i Berlin, så som ett hyreskontrakt. Du kan vänta tills du hittar ett fast boende men det kan hända att du kommer att behöva din registrering tidigare för att tillexempel öppna ett bankkonto etc. Iså fall behöver du något skriftligt som intygar att du bor där du bor, om
än tillfälligt, underskrivet av hyresvärden. Ett tips är att via internet boka en tid på Bürgeramt, annars är väntetiden på plats flera timmar. Läs mer här. 

Tack för ditt mail M och lycka till med flytten till Berlin!

avatar

 

Tags: , ,

Comments: 6

Leave a reply »

 
  • Fråga: Om man bor på hotell under ett år i Berlin, som jag gjort, hur gör man då med Bürgeramt och Halfpflichten …?

     
     
     
    • Hmm svår fråga. Jag skulle tro att man på Bürgeramt inte godtar ett hotell som en fast bostadsadress och att du därför inte kan skriva dig där. Är du tillfälligt, även om det handlar om ett år i Berlin skulle jag tro att det enklaste är att se vad din hemförsäkring eller reseförsäkring täcker medan du är här.

       
  • avatar
    Anna-Maja

    Hej! Jag är vilsen i Bürgeramt-djungeln och behöver hjälp! Detta är mitt problem i korthet: jag ska plugga vid en icke-statlig skola i Berlin under två månader, och därefter gärna stanna kvar en månad extra för att bara insupa staden. Under den här perioden (3 månader) får jag hyra en lägenhet i staden, men för ägaren får jag inte formellt skriva mig på adressen. Går det att lösa detta? Och i så fall, HUR?! Fantastiskt tacksam för svar

     
     
     
  • avatar
    Kristina

    Hej,
    om man bara är på besök i Berlin, (upp till 2 månader) måste man inte skriva sig i Berlin. Du kanske kommer att åka hem eller någon annanstans under din 3 månaders vistelse så man kan säga att du inte kommer att vara i Berlin längre än 2 månader i sträck…Din skola borde inte kräva att du skriver dig här då det bara handlar om 2 månader.

    Men det kan ju helt klart ha sina fördelar att skriva in sig. Om du vill öppna bankkonto, hyra bil, gå på gym, ja det mesta sakerna där det krävs en fast adress.
    Tyvärr är det ju lite svårt om din hyresvärld säger att du inte får skriva dig på dennes adress…Har du någon vän i Berlin där du kan få skriva dig tillfälligt som inneboende?

     
     
     
  • avatar
    Anne

    Hej! Hur gar man tillväga för att skaffa en hemförsäkring för sin hyresrätt i berlin? Jag hörde att man maste ga till ett lokalt kontor?
    Är orolig att vara utan en med tanke pa den laga standarden pa bostäderna… Tack pa förhand!

     
     
     
    • Hej, Du kan antingen gå till ett lokalt kontor för något av försäkringsbolagen eller ta kontakt via telefon eller mail. En hemförsäkring kallar för Hausratversicherung. Exempel på försäkringsföretag: Allianz, AXA. Det finns många websidor där man kan jämföra priser på de olika försäkringarna, typ som check24.de

       
  • Leave a Reply
     
    Your gravatar
    Your Name